Monday 23 September 2013

Kebaikan Anti Oksidan



Antioksidan adalah sebutan untuk zat yang berfungsi melindungi tubuh dari serangan radikal bebas. Antara yang termasuk dalam golongan zat ini adalah vitamin, polipenol, karotin dan mineral. Zat ini sangat besar peranannya kepada manusia untuk mencegah terjadinya penyakit. Antioksidan melakukan semua itu dengan cara menekan kerosakan sel yang terjadi akibat proses oksidasi.
Radikal bebas berasal dari molekul oksigen yang secara kimia strukturnya berubah akibat aktiviti alam sekitar. Keadaan alam sekitar yang dapat menghasilkan radikal bebas adalah radiasi, populasi, asap rokok, asap kenderaan dan sebagainya. Radikal bebas yang berlegar-legar dan masuk ke dalam tubuh berusaha untuk mencuri electron yang ada pada molekul lain seperti  sel dan DNA lalu merosakkannya. Sel menjadi tidak stabil dan menyebabkan proses penuaan dan boleh menyebabkan penyakit kanser.


Antara manfaat Anti Oksidan :

1.    Mencegah penyakit kardiovaskular.
Kardiovaskular juga disebut sistem peredaran darah.  Ia adalah suatu sistem organ yang berfungsi memindahkan zat dari sel. Sistem ini juga menolong menstabilkan suhu dan pH tubuh.

2.    Meningkatkan kesubaran.
Mereka akan mempunyai tahap kesuburan hingga dua kali ganda berbanding mereka yang tidak mempunyai pengambilan antioksidan. Antioksidan dapat melawan radikal bebas yang diketahui dapat menyebabkan ketidaksuburan.

3.    Menghindari penyakit tulang.
Apabila usia semakin meningkat, tulang kita pasti mengalami penurunan kekuatan. Kajian terbaru mendapati bahawa antioksidan dalam boleh membuat tulang lebih kuat seiring pertambahan usia. Ia boleh mengurangkan keradangan dan kesakitan pada rheumatoid arthritis.

4.    Membantu penglihatan.
Anti oksidan mampu membantu penglihatan mata. Ia boleh melawan radikal bebas yang merosakkan ketarak mata.

5.    Anti  penuaan.
Pengambilan anti oksidan boleh melambatkan proses penuaan pada kulit dan seluruh badan. Anti oksidan membantu menghentikan proses perosakkan sel dengan cara memberikan elektron kepada radikal bebas.

Sumber Anti Oksidan antaranya adalah :


1.     Hazelnut.
Kaya antioksidan, tetapi mereka bukan kacang yang sangat populer. Pertimbangkan untuk menambahkan mereka untuk salad atau menggunakan mereka sebagai camilan. Kacang juga sehat karena lemak di dalamnya adalah lemak sehat yang membantu mencegah penyakit jantung.

2.     Teh hijau.
merupakan minuman antioksidan terbaik. Jepun telah mengiktiraf teh hijau sebagai minuman yang baik untuk mencegah penyakit degeneratif. Ini adalah kerana teh hijau tinggi dengan polifenol (sebatian antioksidan) yang membantu mengurangkan risiko penyakit stroke, jantung dan kanser.
3.     Bayam.
Kaya dengan riboflavin, vitamin B6, kalsium dan besi. Sebatian-sebatian yang ditemui dalam bayam boleh menguatkan sistem kekebalan tubuh kita.
4.     Tomato.
Mengandungi lycopene dan yang baik untuk mencegah katarak, kanser, selain membantu menajamkan fikiran. Lycopene juga bagus untuk kesihatan prostat.
5.     Anggur Merah.
Ia dikelaskan sebagai salah satu sumber terbaik antioksidan baru-baru ini. Anggur merah adalah tinggi fenol (sebatian antioksidan), vitamin C dan resveratrol. Resveratrol dijumpai dalam kulit buah anggur merah. Hal ini membantu untuk meningkatkan gula dalam darah, selain memiliki anti-inflamasi dan sifat anti-kanser.

6.     Epal.
Mengandungi vitamin C yang melindungi sel-sel tubuh kita dari kerosakan oksidatif. Pektin, serat yang larut ditemui dalam epal membantu menurunkan kolesterol darah dan kadar gula.

7.     Brokoli.
Kaya dengan vitamin C, beta-karoten dan indole-3-karbonil.  Ia dapat membantu mencegah kanser dan penyakit jantung. Para saintis mendapati bahawa sayur-sayuran adalah yang terbaik sebagai anti-penuaan dan sebagai makanan anti-kanser.
8.     Lobak merah.
Mengandungi beta-karoten. Beta-karoten sangat baik untuk perlindungan daripada pelbagai jenis kanser, penyakit jantung, bahkan untuk memperlahan pembentukan arthritis.

9.     Kacang merah.
Kaya dengan mineral seperti zat besi, magnesium, kalium, kuprum, thiamin, dan fosforus. Kacang merah mempunyai anti-penuaan dan sifat anti-kanser. Selitkan kacang merah dalam diet anda supaya dapat menjaga sel-sel menjadi sihat dan untuk mencegah penyakit kronik seperti penyakit jantung dan kanser.

10.   Ubi Keledek.
Mengandungi beta karoten, yang dapat melambatkan proses penuaan dan mengurangkan risiko terkena kanser jenis tertentu. Ubi keledek kaya dengan serat, kalium, vitamin B6, C dan E. Ia juga tiada lemak dan rendah kalori.

11.   Biji Gandum.
Kaya vitamin E untuk mencegah kanser prostat pada lelaki dan melambatkan perkembangan penyakit Alzheimer. Mereka juga mempunyai asid fitat (yang dikenali sebagai IP6), suatu antioksidan yang melindungi terhadap hati, usus besar dan kanser payudara. Contoh biji-bijian termasuk gandum, beras merah, wheat germ dan lain-lain.

12.   Hazelnut.
Kaya antioksidan, tetapi mereka bukan kacang yang sangat populer. Pertimbangkan untuk menambahkan mereka untuk salad atau menggunakan mereka sebagai camilan. Kacang juga sehat karena lemak di dalamnya adalah lemak sehat yang membantu mencegah penyakit jantung.

13.   Kentang.
Kentang adalah sumber besar dari segala macam vitamin, dan mempunyai peringkat sangat tinggi di antara makanan antioksidan.

1 comment: